Den där mammamagen...

Jag har inga problem med att träna efter att Lily föddes. Ja, det vill säga när lusten faller sig på och tiden är rätt. Det gör inte ont någonstans. Den värk jag hade i bäckenet under graviditeten försvann i samma sekund hon kom ut i ljuset, det var alltså bara tryck och inte foglossning, tack och lov! 
 
Men, min mage.. Visst var den inte platt som en planka innan. Lite put har där alltid varit, men nu är den waaaay putigare än innan och magmusklerna har fortfarande inte gått ihop helt. Dessutom kändes det lite som att de gått isär ytterligare senaste veckorna så jag blev lite fundersam och gjorde en googling på det hela. Det visare sig att magmuskler som går isär under graviditet (helt naturligt) för det mesta går ihop igen efter fem veckor. Helt och hållet ihop är de efter ett par månader. Men mina... åtta månader senare och det är fortfarande möjligt att få ned ett par fingrar mellan musklerna mitt över naveln. Så det är inte helt normalt, men väldigt vanligt, tydligen vanligare också om man gjort snitt. Så jag googlade vidare och hittade tips på en app som är just för detta problem. MammaMage heter den och kostar 22 kr på AppStore. Det stod lite om det där med att göra plankan också, som många mamma-PTs förespråkar, bland annat Olga Rönnberg i sin bok om att få platt mage. Kanske är det så att det står i deras info att man ska vänta tills magmusklerna gått ihop? Jag har inte boken själv utan ar mest läst på henner websida. I alla fall, att göra plankan är inte bra om man har muskler som är som mina, separerade. Vilket passar in med hur jag har känt när jag gjort plankan, att det inte tar alls i magen utan mer i ländryggen. Eller så gör jag väl fel på något sätt.
 
Så nu har jag ikväll gjort en rad små övningar för att få de allra inre musklerna att sträckas upp igen och oj vad det känns! Trodde faktiskt inte att man kunde känna så mycket av så lite. Så nu ger jag detta några veckor, hårdträning på de små rörelserna och så kanske jag är fit for fight med platt mage och redo för löpspåret runt Munksjön när våren kommer. För det var ju det också, man ska helst inte springa när musklerna är delade, då belastar man fel....
 
MammaMage alltså, kanske ett tips för er som känner som jag! 
 
Nej det kommer ingen magbild. Endast för att jag inte har någon. Men magen, om jag spännder är den så platt en mage kan bli, kanske till och med lite hårdare än innan. Men om jag är neutral ser det ut som att jag är gravid igen, det är den trista sanningen. Ni som flera år efter graviditet känner igen er i detta, att den liksom aldrig slutar puta vad ni än gör! Ja, då kanske ni har samma problem som jag? Men det ska tydligen aldrig vara försent att fixa till dem! Så kämpa på!
mage efter graviditet - mammamage - mammaträning
2
Martina

Vilken fin bild Hanna!

Svar: Tack så snällt! :)
Hanna

Josefine

Fin bild! Men jag har missat att man inte ska göra plankan? Jag tränar efter Olgas bok och där är plankor med i steg 1. Jag o sambon gör plankan varannan dag innan middagen. Grymt jobbigt, men också svårt att veta om man gör rätt eller inte. Den är lite tricky... kanske får fixa den där appen o hoppas den finns till Android :) Kram!